Professor Anders Örtenblad har vært redaktør av en ny bok om metaforer i organisasjonsstudier.
– Jeg tror ikke alltid vi selv er klar over at vi bruker metaforer. Noen metaforer går rett over hodene våre. Aktører, medlemmer, «levende» eller «overlevende» organisasjoner er alle eksempler på dette, sier Örtenblad.
Han har vært redaktør for «The Oxford Handbook of Metaphor in Organization Studies». I boken ses det nærmere på bruken av metaforer i organisasjonsstudier, og hvordan det påvirker hvordan vi tenker.
– Organisasjonsteorier bruker metaforer hele tiden. «Flate» organisasjoner, for eksempel. Det er jo ingenting flatt med en organisasjon, men hvis bedriften din fremhever hvor «flat» strukturen er vil det få følger for hvordan de ansatte tenker om egen arbeidsplass, sier Örtenblad.
Andre eksempler han trekker frem er begreper som skyskraper, hodejeger og nybakt.
– Med ulike metaforer så ser vi ulike ting. Målet mitt med boken er å gjøre folk oppmerksomme på metaforbruk, hvordan de brukes for å skape forståelse, og gjøre arbeidet lett tilgjengelig for andre. Noen språkforskere mener at vi skaper vår virkelighet gjennom språk, og da er det ekstra viktig å være klar over hvilket språk vi bruker, sier Örtenblad.
Boka kom ut i februar i år, og er tilgjengelig her.